Alla inlägg den 1 april 2014

Av Henrik Bergström - 1 april 2014 13:52

Dags att sparka igång bloggen där jag hoppas kunna få tillbaka matglädjen i köken.


Jag är i dag kökschef på en skola i Stockholm, mitt första jobb i den offentliga sektorn. Vilken skillnad mot att jobba på restaurang, storkök och kursgård som jag har gjort tidigare i livet.

Det finns mycket att lära av båda världar men varför lagas det så lite mat nu för tiden? Mycket helfabrikat används, helt i onödan enligt min mening. Var är matglädjen i det? Finns förutsättningarna för att tillaga maten från grunden (Fresh cooking) ute på skolor exempelvis? Jajamen, tycker jag! Följ med mig på en resa av tips, ideér och kunskapsbyte.


Idag serverade vi Nystekt panerad torskfilé (Msc-märkt) med en skagensås och kokt potatis. Vegetariska kikärtsbiffar fyllda med fetaost och soltorkade tomater, tomatsalsa och ris. Krämig majssoppa med en touch av chili.


Vi har dagligen ett salladsbord om minst 10 stycken sallader eller grönsaker, mjölk eller vatten som dryck samt knäckebröd och krav-märkt bregott till maten.

Vi arbetar efter en budget om ca. 10 kr/portion och vi lyckas!

Leendet och komplimangerna som våra matgäster ger oss tyder på: Matglädje! 


Tag fram kastruller, stekpannor, mormors gamla recept och tuta för fullt, nu kör vi! 

#matglädje#skolmat#lagamat

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2014
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Mat i skolan


Ovido - Quiz & Flashcards